Денят на числото π (3, 14) е 14 март. Това е чудесен повод да превърнете следващият понеделник в интересно математическо преживяване.
В тази публикация ще предложа няколко семпли дейности, с които бихте могли да провокирате любопитството у учениците и да насърчите тяхната любознателност.
- Разбира се, трябва да започнем с чертеж на окръжност. Учениците от 4. клас могат да го направят с пергел, но по-малките могат да използват шаблони. Важното е да начертаете окръжности с различни радиуси.
- След това, измерете обиколката на всяка една окръжност с конец.
- Тук е момента да обясним какво е диаметър. При четвъртокланиците това няма да е проблем, но как да го направим при по-малките ученици… Накарайте ги да изрежат кръговете по очертаните окръжности и след това да ги прегънат на две равни части.
- Сега е време да наложим конците, с който измерихме обиколките на окръжностите върху техните диаметри.
- Важно е учениците да видят нагледно, че обиколката на всяка окръжност, независимо колко е голяма, се нанася три пъти върху нейния диаметър и винаги остава една малка част.
- След тази практическа дейност, може да се концентрирате върху стойността на числото π т. е. π=3,14, където с цифрата 3 означаваме броя на диаметрите, които нанасяме върху обиколката, а цифрите след запетаята са оставащата малка част. На третокласниците и четвъртокласниците може да се обясни, че тази малка част се нарича остатък и нейната стойност се получава след изчисления, които те ще изучат в по-горните класове.
Математиката е красива наука, проблемът на тези, които я ненавиждат е, че не умеят да я откриват в ежедневието. Контактът им с „царицата на науките“ започва пред касата в магазина или гишето за сметки и свърша след разплащането :(.
Но математиката е навсякъде и ние трябва да я показваме на децата, дори с най-елементарни примери като този, който демонстрира числото π:
Накарайте ги да проверят правилото върху други предмети – капачки, компактдискове, чинии, бутилки, чаши; храни с кръгла форма – бисквити, пици, бургери, питки, плодове
На третокласниците и четвъртокласниците може да се поставят по-сложни задачи, като да помислят как да изчислят обиколката на чиния с по даден диаметър и т.н.
Няма нищо по-интересно и вълнуващо за малките ученици от загадките. Затова не пропускайте момента да разкажете на учениците вълнуващата история на числото π.
Достатъчно е да започнете интересната история с факта, че не се знае кой и кога е открил числото Пи. Използвали са го най-древните човешки цивилизации. Така например древните египтяни смятали, че то е равно на 3,16, древните индийци – 3,088, а най-близо до сегашната му стойност били Китайците. Най-голямата загадка на числото π, е че изчисленията след десетичната запетая никога не свършват. Те могат да продължават до безкрайност без да следват някакъв определен алгоритъм (математическа закономерност). Затова на практика то е безкрайно. И тук може да им покажете този впечатляващ лист, който взех от един прекрасен сайт „Десет минути математика“ и който е само една малка част от числото Пи.
Денят на числото Пи се чества на 14 март. Може да предложите на учениците сами да се досетят защо точно тази дата е избрана.
4. Пъстрият свят на математиката
Много математически закономерности могат да бъдат превърнати в изкуство.
- Една много лесна дейност е да представите числото Пи като графика, в квадратна мрежа и така да създадете силует на градски пейзаж.
Бихте могли да разделите безкрайната редица от цифри на числото Пи на части, така че всеки ученик да започва от там, където свършва съученика му пред него.
- π гривни
Първи вариант: Цветен. Всички цифри са отбелязани с определени цветове. Цветовете се нанизват според мястото на цифрата в числото Пи.
Втори вариант: Черно бял. Тъй като в България свързваме м. Март с мартеничките, може да използвате вариант червено бял :). Например: четните числа се нанизват с червено/черно, а нечетните – с бяло и обратното.
Вавилонците установили, че радиусът на кръга влиза в него 6 пъти и го разделили на 360 градуса. Нещо подобно сме направили с орбитата на Земята около слънцето. Затова смятаме, че годината има 360 дни.
Направете окръжност. На всеки 36 градуса поставете точка с различен цвят и цифра срещу нея. Накарайте учениците да свързват цифрите според тяхната последователност в числото Пи. Започнете от 3 към 1, като използвате цвета, който е срещу цифрата 3; след това от 1 към 4, като използвате цвета, който е срещу цифрата 1 и т. н.
Може да го направите и с конци. Вижте този модел:
- Математически палачинки
Възхитена съм от начина, по който този баща обяснява закономерностите около числото Пи с помощта на…. една палачинка. Гледайте го! Дори да не разбирате английски, ще разберете математиката. Толкова е нагледно, че… няма начин да не успеете.
Вие може да си направите торта или вита баница и да приложите върху тях всичките си знания за окръжност, диаметър, радиус и числото Пи :).
- Търсене
Това е интересна дейност за по-големи ученици. Може да ги накарате да търсят дати и номера в поредицата от цифри в числото Пи. Така например да намерят номера на тел. за спешни повиквания 112 или кода на България – 359, или може би рождената си дата, рождената дата на близък, приятел, роднина….; да видят дали ги има числата от последния тираж на лотарията или тото и т.н.
- Пи танц
Може да си измислите танц на числото Пи. Всяка цифра от него би могла да бъде определено движение или стъпка. Това ще бъде забавно и определено ще внесе много, много емоции. Може да използвате рингчета, обръчи, дискове, топки и др. уреди с обла и кръгла форма, за да създадете Вашата композиция. Бихте могли дори да си направите конкурс „π-Фактор“ 🙂
Желая Ви весел ден на числото ПИ!
Благодаря Ви, че бяхте с мен!
Благодаря Ви, че споделихте с мен интересните си идеи за деня на числото пи! Хубав ден и спорна работна седмица!
Галина Димитрова