Спринт-диктовка


Диктовките носят негативни тревоги на учениците. Дори и тези, които пишат сравнително грамотно не ги обичат, защото винаги има вероятност да се „издъниш“.

dictation__george_licuriciМоже ли, все пак, диктовката да бъде приятна дейност? Предполагам, че ако оставя това на въображението на учители и ученици, те ще направят изумителни предложения …:) Някои от тях се надявам да видя в коментарите под публикацията.🙂

Преди няколко години (оказва се 4 г.), аз предложих вариант за разнообразяване на тази дейност, чрез т.н. „зрителна диктовка„. Този тип упражнения използвам често, защото те концентрират учениците и развиват комплексни умения за самоконтрол, четивна техника и правопис.

Днес в Туитър попаднах на интересно предложение, което съм решила да изпробвам следващата година (т.е. 2016 г.) – „Спринтираща диктовка“.  Предложението не е трудно за изпълнение, вълнуващо е, има игрови и екипен елемент и се надявам, че ще допадне както на учениците, така и на учителите.

В какво се състои технологията на т.н. „Спринт-диктуване“. Това е екипна дейност за определен период от време – 5-10 мин. Екипът може да се състои от двама или повече участника. Предварително те трябва да си раздадат ролите (пишещ/четящ). Тези роли не са постоянни – те се разменят в процеса на работа.

Ролята на учителя:

  1. Подбор на диктовка и критерии за оценяване.
  2. Разделяне на диктовката на смислови части (словосъчетания, изречения, кратки абзаци), номериране на частите (може да са номерирани разбъркано, а не по смисловата линия на текста), принтиране и разрязване.
  3. Залепете частите на различни места в класната стая или в двора, ако сте решили да проведете часа на открито.
  4. Определяне на екипите.
  5. На всеки екип раздайте листчета с номера – толкова, колкото са частите на диктовката. Разбъркайте ги.
  6. Обяснете правилата.

run-and-write-e1322955274263Работа на учениците:

  1. Учениците трябва да се договорят за реда на пишещия и четящия. (кой ще започне да пише пръв и кой ще бъде втори)
  2. При даден старт от учителя, първият четящ тегли листче с номер на част от диктовката. Неговата задача е да намери в стаята (може и на двора) тази част от текста, да я прочете, да се опита да я запомни🙂, да се върне при съотборника си и да му я продиктува.
  3. Пишещият записва това, което му диктува четящият, а след това си разменят ролите – четящият става пишещ, а пишещият-четящ и нещата се повтарят: тегли се листче, търси се текст, диктува се, сменят се роли и така до края.
  4. В края на диктовката, трябва да я прочетат заедно и да обсъдят правописа.
  5. Ако частите са разменени, трябва да сглобят цялостния текст.

Обратна връзка:

  1. Прави се фронтална проверка от учителя на дъската.
  2. Оценява се работата по дадени от Вас критерии.

За повече яснота, гледайте демострацията:

 

Могат ли технологиите да бъдат включени в този тип дейност? Разбира се, че да!  Частите от диктовката могат да бъдат скрити в QR кодове или маркери на добавена реалност. В този случай на учениците изобщо няма да им се налага да теглят листчета с части от диктовката.  Достатъчно е да открият местонахождението на някой код или маркер, да го сканират, да го прочетат и продиктуват на съученика си. Разбира се, трябва да помнят точно кой код са сканирали, за да не го повтарят🙂. А пък вие ще трябва да следите, да не отварят текста по време на диктуването.

И така…

За диктовка, бегом марш! smiley_running_

Благодаря Ви, че бяхте с мен!

5753914434f967f3bf40731335263035

 

 

7 thoughts on “Спринт-диктовка

  1. Тони, отново предлагаш интересна и полезна идея! Благодаря, другарче!

  2. Малко по- различно от бягаща диктовка! Благодаря, Тони!

  3. Да, дейността е много мотивираща за учениците и те я харесват. Един съвет от мен – задължително си вкарайте предварително към критериите за успех и ясни изисквания за дисциплина и култура на поведение. Тук по темата споделено и от мен: http://bglog.net/nachobrazovanie/post/%D0%A1%D0%AA%D0%A1%D0%A2%D0%95%D0%97%D0%90%D0%A2%D0%95%D0%9B%D0%9D%D0%90-%D0%94%D0%98%D0%9A%D0%A2%D0%9E%D0%92%D0%9A%D0%90–2

  4. Това е уникално, мислела съм за нещо подобно, но сега концепцията ми се изясни. Благодаря Ви, Антоанета! Не само Вие трябва да се гордеете с учениците си, те също трябва да осъзнаят невероятния си шанс да имат такъв учител.

Благодаря за посещението.

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s