Учене чрез игра с кубчета и зарчета


Децата учат и трупат опит чрез играта. Преди няколко седмици стана въпрос за упражняване на таблицата за умножение със зарове в групата „Второкласник съм“ във Фейсбук. Там споделих няколко свои идеи към публикация на Дани Първанова.

Идея Дани Първанова

Идея на Дани Първанова в групата „Второкласник съм“/Фейсбук

Днес смятам да ги доразвия, като ви представя една екселска версия на заровете и едно много полезно приложение наречено КУБ Генератор. Сигурна съм, че то ще ви вдъхнови и стимулира вашата изобретателност в прилагането  на игрови подходи в обучението :).

Ето моето предложение за организиране на урок, в който се упражнява таблицата за умножение. Тази дейност е особено подходяща за часовете по интереси в ПИГ-овете. Средства: Зарове – два или четири, в зависимост до кое число от таблицата за умножение са стигнали учениците;  листа с квадратна мрежа; цветни моливи.

Заровете са различни на цвят и представляват двата множителя. Преди да се хвърлят се уточнява кой зар кой множител е (първи или втори) и какво показва от мрежата (редици или колони). Това е важно, защото след хвърлянето на заровете учениците трябва не само трябва да кажат верния отговор, но и да оцветят в квадратната мрежа произведението, така както го е показала Дани на нейния лист.

Когато учениците „преминат“ таблицата с 6, тогава може да се използват 4 зара, които са два по два с еднакви цветове. Например: два червени и два сини. Сборът от двата червени зара показва първият множител, а сборът от двата сини – вторият. Ако сборът от два еднакви по цвят зара надвишава 10, тогава единият от тях се хвърля повторно до желания резултат. По този начин може да се упражнява ред на действие и съдружително свойство.

Такива часове могат да се провеждат и компютърен кабинет, като се работи с MS Excel. За целта съм приготвила специален документ с автоматично разбъркващи се зарове. Той е направен във вид на игра, за да бъде по-забавно на учениците. Документа съдържа 4 страници:

1. Упътване за ползване

2. Събиране до 20

3. Таблично умножение

4. Оцветяване. В тази страница децата извършват същите действия описани по-горе, но този път използват инструментите на Ексел и виртуални зарове.

Изтегли: Вълшебен правоъгълник (трябва да изтеглите документа, за да видите как работят формулите)

Тази идея може да бъде приложена не само за аритметичните действия в първи и втори клас. Тя може да се използва и в трети и четвърти клас, за четене и записване на многоцифрени числа.

Изтегляне: Многоцифрени числа

Интерактивни зарове предлага и уеб магазина на Гугъл. http://dice.zeemind.com/?count=4&hl=bg.

Ако имате Интернет в класната стая може да ги използвате. Те изглеждат така:

Първият бутон служи за разбъркване, вторият за увеличаване броя на заровете, а третият за тяхното намаляване.

Преди време показах подобни зарове в публикацията „Онлайн математическа бяла дъска“ и ето, че изборът стана богат. 🙂

Ето още един ресурс за интерактивна бяла дъска, който използва заровете за автоматизиране уменията на учениците (първокласници) да събират:  Събиране с два зара

Вярно е, че математиката е царицата на науката, но не само за нея могат да служат тези „екстри“. 🙂

Заровете могат да се използват за овладяване на учебното съдържание и развиване на умения и по други учебни предмети. Ето един продукт, който е насочен към езиковото обучение на учениците:

Разказване с кубчета

Цената му вероятно ще надвиши 40 лв. с доставката, затова едва ли някой ще си го поръча. Но идеята наистина е уникална. И като всяка гениално проста идея си има вариант „Направи си сам“: http://campslop.blogspot.com/2012/04/storytelling-dice.html. Алгоритъма е следния: купувате си дървени или пласмасови кубчета и ги изрисувате :). Разбира се има трети вариант и това е да направите подобни кубчета от картон или хартия. Ето един впечатляващ инструмент, който ще ви вдъхнови:

КУБ Генератор

Така  изглежда той:

За да работите с него, първо трябва да въведете името си в бялото поле най-горе. След това да щракнете върху едно от четирите предложения. За съжаление първите три са само на английски език, макар да са много интересни. Те показват стъпките при писане на биография или автобиография, мистериозна история или писане на съчинение. Бихте могли да ги разгледате независимо колко добре сте с английския език. Четвъртата възможност, обаче ви дава шанс да създадете свой куб. Поддържа кирилица и е много интуитивен.

Ето как да си генерирате собствен куб:

1. Въведете въпрос. (въпросът може да бъде скрит, ако щракнете върху катинарчето)

2. Въведете отговор. С това приключва вашата работа по първата от страните.

3. Щракнете върху следваща страна. Повторете стъпки 1 и2.

4. След като запълните всички страни, щракнете върху „Край“.

Вашият куб е готов. Сега трябва да посочите какво искате.

1. Принтиране

2. Окончателно запазване в *.pdf формат

3. Запазване за редактиране в *.rwt формат

4. Да го изпратите по имейл.

Моят изключително несъвършен куб може да бъде използван като флаш карта, но вие имате възможност да създадете по-добри образци.

За съжаление хартиените кубове не са трайни – деформират се. За да избегнете това неприятно „явление“, може да използвате стериопор или дебели платна за изолация на сграда, които да нарежете във вид на кубчета, а след това да ги облепите с хартията. Така ще получите един по-траен продукт. Всъщност това могат да направят и самите деца.

А ето и няколко идеи за използване на интерактивното приложение:

http://www.readwritethink.org/classroom-resources/student-interactives/cube-30057.html

И накрая…. десерта :). Супер лесен, прекрасен генератор на зарове. Може да избирате различни варианти за разнообразни цели:

http://www.toolsforeducators.com/dice/

Ето какво генерирах от него само за минути, а възможностите са много…. На сайта са дадени подробни разяснения как да направите и отпечатате своя продукт, а Гугъл превежда добре :), затова няма да се спирам тук с  подробни разяснения, а ще ви оставя да си поработите сами. 🙂

Това е от мен за днес.

Приятна работа!

2 thoughts on “Учене чрез игра с кубчета и зарчета

  1. Pingback: Решаване на текстови задачи | Моменти от класната стая

Благодаря за посещението.