Създаване на блок-схеми за онагледяване на текстови задачи


Много ученици изпитват затруднения в решаването на текстовите задачи, не защото не умеят да смятат или имат пропуски в овладяването на учебното съдържание по математика, а защото трудно осмислят текстовото съдържание на задачата. Методиката по математика описва 4 етапа в решаването на една текстова задача:

1. Разбиране съдържанието на задача.  Тук освен анализ на описаната ситуация, се препоръчва още използването на схематичната рисунка, чертежа или т.н. съкратен запис, при който се пропускат детайлите, които нямат отношение към математическото съдържание.

2. Разбор на решението и съставяне на план на решението. Това е особено важно при задачите  съставните задачи и задачите с обратна зависимост. Ту може  да се използват схематични блокове за данни, междинно неизвестно, аритметично действие и търсеното в задачата, за да може учениците да си изяснят алгоритъма за достигане до крайният резултат.

3. Решение и формулиране отговорът на задачата. Във всяка текстова задача, получената цифрова стойност е носител на някакъв белег от съдържанието на задачата и се изисква да се отбелязва.

4. Оглеждане решението на задачата т.е. проверка  и обмисляне на алтернативни решения.

В учебното съдържание по математика обособените часове за изграждане на алгоритъм при решаване на текстови задачи са много малко. Това обикновено се отработва чрез решаване на една или две текстови задачи, които са включени в разтвора на учебника. Аз обаче твърдя, че текстовите задачи изискват много по-голямо внимание, защото те развиват ключови мисловни процеси, които определят интелектуалния облик на личността – логика, комбинативност, съобразителност, бързина на реакция… дори творческо мислене.

Днес попаднах на едно много интересно приложение, създадено от Колийн Кинг през 2003. Приложението дава възможност за схематично представяне условието на текстовите задачи чрез цветни блогове, линии и етикети. В сайта на Кинг има и готови модели на основните типове текстови задачи, разделени по групи спрямо аритметичните действия. Как точно се прилагат, може да разберете от обучителното видеото:

За съжаление, всички задачи са на английски език. Въпреки това съдържанието се подразбира и според мен много от задачите могат да се използват в час по математика, особено ако искате да интегрирате осмисляне в математика и четене с разбиране по  англ. език –🙂.

Най-ценното в сайта е възможността да се моделира схема-блок  от задача по избор или собствена задача. За мое учудване приложението работи с кирилица, така че няма проблем в създаването и на съкратен запис към задачите. Приложението може да бъде гледано и на цял екран, а също така може да се използва и от самите ученици – необходими са ви само няколко безжични мишки, които учениците да включват (една след друга), за да изграждат схема-блоковете.

Ето един бърз преглед на инструментита в „създателя„:

1. Блок. Поставете върху дъската чрез влачене.

2. Цвят на блок.

3. Размер на блок. Движете плъзгача.

4. Копиране на блокове.

5. Вид на линията – плътна или прекъсната.

6. Създаване на части върху блока.

7. Разделяне частите на блока. Нарязване.

8. Етикет за текст или цифрова стойност.

9. Отсечка за чертеж или допълване на схемата.

10. Клавиатура.

11. Преглед на блок-схемата.

12. Създаване на текстова задача (писане с текст) – предварително, за да направят схема по нея или по дадена схема (да съставят текст).

13. Преглед на блок-схемата.

14. Кошче

15. Молив, гума.

16. Превключване на цял екран.

Може също така да разгледате и математическите игри:

, както и работните листове.

В края на публикацията искам да припомня още две мои публикации, които имат отношение към темата:

Онлайн математическа бяла дъска

Учене чрез игра с кубчета и зарове

Към последната публикация ще добавя още една огромна колекция от идеи, свързани с приложението на заровете в обучението.

KB...Konnected

Благодаря Ви, че бяхте с мен!

4 thoughts on “Създаване на блок-схеми за онагледяване на текстови задачи

  1. Тони, благодаря ти от сърце за всичко, което съм научила от теб !Прекрасна си !!!Адмирации за теб за това което правиш и го споделяш !

  2. Тони, незаменима си!!!! От все сърце благодаря за споделеното! Много ни помагаш!

  3. Тони, не повярвах на себе си… Мислех, че няма да се справя, но този ресурс е невероятен! Жалко, че нямам нет в стаята си! Точно този материал вземаме сега и децата много се затрудняват! От 1 час се упражнявам тука! Страхотно е! Благодаря ти, че те има, миличка! Успех с децата ти, а на теб здраве и търпение от сърце!

Благодаря за посещението.

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s