Олимпийската тема в обучението


Това лято определено има спортен привкус. Отмина Европейското първенство по футбол, а след няколко дни светът ще бъде ОЛИМПИАДА. Олимпийският девиз „Citius, Altius, Fortius„- „По-бързо, по-високо, по-силно“, насърчава и вдъхновява олимпийците за постигане на по-добри резултати. Ценностите на олимпизма са нещо, което трябва да присъства пряко или косвено в класните стаи. Възпитаването в дух на честност и толерантност, изграждането на волеви качества  и формирането на ценностна система у учениците, може да стане именно с интегриране на олимпийската тема, като дух, преживяване и знание,  в часовете по задължителна и свободноизбираема подготовка. Няма как да отминем тези събития, отзвукът от тях със сигурност ще влезе в класните стаи по всички предмети.

Ето няколко идеи за интегриране на тема за олимпизма и игрите в часовете. Преди това, обаче, искам да споделя едно видео, на което попаднах докато търсех образователни ресурси на тема Олимпийски игри. Видеото е направено от колегата Стефка Комбакова от Карнобат! Благодаря! Моите обиколки в образователното пространство на глобалната мрежа ми показаха, че в учебните планове на колеги от всички страни темата за спорта и спортните постижения тази година е силно залегнала. Тя се свързва с учебни области като световна и национална история, география, езикова компетентност, математически знания, икономически знания, артистични дейности, забавления и разбира се физическа подготовка. За съжаление почти не открих български ресурси на тази тема, освен няколко статии, които биха могли да се използват за образователни цели. Затова тук предлагам няколко ресурса, които биха могли да бъдат интегрирани в часовете. Те са подходящи за всички възрасти и предполагам, че ще бъдат интересни на учениците.

1.  Лека атлетика. Спринт.

Това е една много елементарна презентация, която направих по модел, взет от EdGame. (вж. Рали и Конен спорт). Презентацията служи като средство за отчитане на резултата. Основната идея е в картите с въпроси (изтегли карти). Именно за това, тя е приложима по всички предмети. Единственото, което трябва да промените е въпроса в картата. Как се играе? Ето кратко упътване: Учениците се разделят на три отбора. Всеки отбор има капитан и цвят, а грачите носят номера (изтегли номера с цветове). Преди старта капитаните теглят жребий за цвета на своя отбор. Цветовете отговорят на екипа, който носят спринтьорите от презентацията – червено, лилаво и кафяво. След това отборите теглят карти с въпроси (изтегли примерни карти). Необходимо е да имате поне 18 задачи – на всеки отбор по 6. За да има равен старт, първият въпрос е общ, той е най-труден и е за капитаните. Ако отговорят вярно, щракват върху своя спринтьор от екрана  с презентацията и така го предвиждат напред по пистата. На следващите въпроси отговорят състезателите от отбора – теглят карта с въпрос, отговарят и ако отговорът е верен придвижват своя спринтьор напред, като щракват върху него. Ако отговорът е грешен, тогава не движат спринтьора си. Победител е този, който пръв стигне финала с 6 верни отговора. Презентацията генерира карта за всеки верен отговор на играч от отбора. В края на играта се броят картите и естествено следва класиране. Може да раздадете медали (изтегли медали). Хубаво е след това да се проведе кратка беседа с учениците за лекоатлетическите спортове, изявените спортисти, постиженията на българските спортисти и т.н.

В часовете по Български език и литература може да се постави задача да проучат и напишат кратко изложение за историята на леката атлетика, да представят някой от българските лекоатлети и т.н.

В часовете по математика на учениците могат да се дадат статистически данни, по които те да съставят задачи или да направят диаграми.

2. Търсене на думи. Спорт.

Тази презентация е подходяща за часовете по БЕЛ, математика, история, география или като въвеждаща в часовете по Физическо възпитание и спорт.  В мозайката от букви, учениците трябва да открият спортовете от пиктограмите, които са вдясно на екрана. Може да се работи индивидуално или екипно. В часовете по БЕЛ, презентацията може да се използва в раздела за изучаване частите на речта. След намиране на спортовете, към всеки спорт може да се напишат качества, които се изискват, за да се упражнява (бързина, ловкост, сила и т.н.), да се опишат действията, които извършва спортиста по време на тренировка (бяга, вдига, скача, прескача, стреля, хвърля, замахва, удря и т.н.). За развитие на речево комуникативните способности отново може да се даде творческа задача да представят наши и световни състезатели.

Работата в часовете по математика пак е свързана със статистически данни и трансформирането им  в математически задачи и изрази.

В часовете по история и география, може да се постави задача да издирят исторически данни за спортовете, да открият родните места на наши изтъкнати представители на този спорт.

3. Съответствия.

Това е една забавна дейност, свързана конкретно с настоящата олимпиада и българските олимпийци. Нейната цел е предимно познавателна. Може да се използва по време на спортни празници, началото или края на часа по Физическо възпитание и спорт. Сигурна съм, обаче, че би могла да намери приложение и в други учебни предмети.

4. Кой е този спортист? Пъзел.

Още една забавна дейност, която цели опознаване на българските олимпийци и техните постижения. Може да се приложи за всички състезатели. Тук аз съм дала пример само с някои, ако желаете да сложите свой пример, следвайте инструкциите от тази моя статия.

5. Пъзели.

Това е моята любима дейност 🙂 и няма да я пропусна за тази важна тема. В статията прилагам само един пъзел, илюстриращ уникалния скок на Стефка Костадинова. Вие може да направите свои, като използвате една от посочените програми в тази моя по-стара публикация. Те отново могат да бъдат приложени във всички учебни области, като задачите са аналогични на тези, описани по-горе. Отпечатаните пъзели могат да бъдат използвани като елемент от щафетни игри по ФВС.

В края на публикацията ще остана вярна на себе си и  ще Ви предложа да се поровите в глобалната мрежа, разглеждайки ресурси на колеги от други държави.  За по-добро ориентиране съм ги събрала в табло в Pinterest и се надявам да ви вдъхновят, за да заредите учениците с духа на олимпизма.

Още 66 + връзки може да намерите на моята дъска:

Връзки към сайтове с материали и дидактични ресурси за спорта и олимпизма.

Връзки към сайтове с материали и дидактични ресурси за спорта и олимпизма.

1 thoughts on “Олимпийската тема в обучението

  1. Pingback: Бяла олимпиада | vazovche

Благодаря за посещението.