5 + начина за създаване на комикси и идеи тяхното приложение в обучението


Развитието на устната и писмена реч може да бъде ефективно подпомогнато чрез създаване на комикси. Комиксът като форма на изкуство започва да се налага в края на деветнадесети и началото на двадесети век. Той представлява съчетание между текст и картина, като доминираща е картината.

В тази публикация ще покажа една нова платформа за създаване на комикси и ще предложа няколко свои идеи за използването им в езиковото и литературното обучение.

Storyboard That е услуга, чрез която могат да се създават комикси с помощта на готови изображения и фонове, които ни предлагат създателите й, но може да използваме и такива, които сами сме създали. Услугата има свободен и платен план и такъв, който е за учители / също платен/. Интерфейсът е интуитивен и опростен и не би затруднил дори децата в начален етап.

Ето накратко основни функции:

Комикс1

Комикс2Комикс3Комикс4Комикс5Комикс6

Свободният план на услугата позволява създаването на 3 комикса на седмица. Комиксите са ограничени от 3 до 6 сцени. Изтеглените файлове съдържат воден знак. Услугата предлага план за учители. Той също е платен и струва около 6 долара на месец. Вижте сравнението на плановете ТУК.

Сега да поговорим за приложението на комиксите в часовете по езиково и литературно обучение. Несъмнено, комикса е добър вариант за активиране на читателската активност у децата и събуждане на интерес към литературата. Вероятно тази моя мисъл, ще предизвика негативизъм у повечето любители на художественото слово, но във века на технологиите, когато по-голяма част от информацията е визуализирана, на децата определено им е скучно и трудно да се съсредоточат върху съдържание, което съдържа само текст. Това е причината за ниските резултати на тестовете за четене с разбиране.

Комиксът е вариант за излизане от тази ситуация. Така например би могло да се постави задача на учениците да направят комикс по дадено литературно произведение.  При по-малките ученици е хубаво да се подбере текст, който съдържа повече диалогична реч и действия. Рисуването на сцените, подборът на описателен текст, въвеждането на диалог,  определено ще накара децата да вникнат по-дълбоко в литературното съдържание. Подходящи произведения са приказките, някои басни, някои глави от романите за деца.

Съчиненията по преживяно и серия от картини са истинско предизвикателство за децата от начален етап. Комиксът може да се окаже полезно средство при подготовката за едно такова съчинение. Какви трудности изпитват децата, когато създават съчинение по преживяно? Най-често срещаната грешка е объркване последователността на действията, пропускане на съществени подробности, неяснота в диалозите, чести повторения и неточни изречения. Предварителното визуализиране на преживяното, чрез комикс, ще помогне на учениците по-лесно да създадат своя художествен текст.

При съчиненията по серия от картини, най-срещаните грешки са неясните диалози и обърканото описание на ситуацията в отделните картини. Ако учениците имат възможността да напишат предварително описателен текст върху самата картина и да въведат диалога на героите в балончета за реч, това би улеснило тяхната работа.

Комиксите могат да бъдат полезни и в обучението по граматика. В раздел синтактични единици по български език, в начален етап се изучават видовете изречения / съобщително, въпросително, подбудително и възклицателно/. Комиксът е идеален начин да се покаже и практикува употребата и правописа на тези изречения.

Създаването на комикси, може да се използва и в други часове. Благодатни са темите по безопасност на движението по пътищата, безопасен Интернет, култура на поведение и общуване, екологично възпитание. С комикси могат да се представят и много природни явления и процеси, да се опишат експерименти и дори да се визуализират математически задачи.

Още аналогични приложения за създаване на комикси са:

http://bitstrips.com/create/comic/ е богат инструмент за създаване на комикси. Галерията от персонажи е пъстра, всеки от тях може да бъде променен – жест, мимика, положение на тялото, цвят и т.н. За съжаление в балончетата на текст не може да се въвежда кирилица.

Комикс7

Моят любим инструмент е http://www.toondoo.com. Работата с него е изключително лесна, аналогична на показаната по-горе. Създадените сцени могат да бъдат съхранени само като изображения. Безплатен. Платформата предлага допълнителни услуги, като създаване на собствен персонаж, сцена, редактиране на изображения, създаване на книга и др. Поддържа кирилица, но само на определени шрифтове.

Комикс8

Разбира се, може да се използват и популярните инструменти на от пакета на Майкрософт офис, заедно с програмата Paint. Предлагам един шаблон, който може да използвате. Когато учениците щракнат два пъти върху полето отгоре се зарежда програмата Paint. Там те могат да нарисуват своята първа сцена. За да ускорите работата, може предварително да сте създали галерия от герои и сцени, която ученици да използват. За въвеждане на диалог може да се използват инструментите за текст в Paint или формите за реч на Word. Аналогичен шаблон може да се направи и в Power point.

Преди време, Деси Миленкова /137 СОУ/ показа интересен начин за използване на мобилни приложения.

Има много безплатни приложения за Android и Windows 8  /любимото ми е crayola photo mix/, с които могат да се направят подобни обработки на снимки. Преди темата „Съчинение по преживяно“, на учениците може да се постави задача да направят серия от последователни снимки на ситуация или събитие, което са преживяли /екскурзия, рожден ден, празник, експеримент, изработка на изделие и т.н/ и да го обработят по показания начин. Обработката може да стане и с инструментите на програмите от офис пакета.

Ако решите да проведете един такъв час, обаче, ви е нужна много предварителна подготовка. Необходимо е учениците предварително да бъдат обучени за работа с предложените инструменти или други. Провеждането му,  едва ли може да стане в обикновена класна стая /освен, ако не използвате мобилни устройства/, ще трябва да планирате работа в компютърен кабинет. Това, разбира се изисква много усилия от страна на учителя, но със сигурност резултатът ще си заслужава.

Това е за сега от мен!

Успешен старт на новата 2014 г.!!!

Благодаря Ви, че бяхте с мен!!!

Editing: Нещо интересно

9 thoughts on “5 + начина за създаване на комикси и идеи тяхното приложение в обучението

  1. Pingback: Интерактивни упражненя с LearningApps.org, включващи анимации и комикси | Използване на нови технологии в езиковото обучение

  2. Pingback: 2 в 1 – меме и комикси | Моменти от класната стая

  3. Pingback: Интерактивни упражненя с LearningApps.org, включващи анимации и комикси | Използване на нови технологии в езиковото обучение

  4. Тонкааааааа, нямаш умора, а пък от къде намираш време?!?!?….Все недоумявам!

  5. Благодаря, Тони, наистина полезна тема за комиксите!
    Аз също намирам приложението на комиксите за много полезно, поради ред причини. Уроците по учебника, който използваме по английски език е съставени предимно под формата на комикси, което е много занимателно и приковава вниманието на учениците върху учебния материал. Определено комиксите подпомагат разбирането, посредством визуализиране, работата по създаване на комикси пък отстрана на децата им дава възможност да анализират и мислят критично, стимулира творческото мислене, да не говорим за придобиване на нови ключови знания и умения, които съпътстват процеса на създаване на комикси с определен инструмент. АКО имахме по програма повече предвидени часове за упражнение, щеше да бъде по-лесно да намерим време за работа с някои от тези прекрасни инструменти, които предлагаш. Да, изисква време разучаването на инструмента от учителя и децата! Ето защо аз използвам голяма част от извънкласните си дейности, пабота по проекти, консултации, скайп и фейсбук контакти с моите ученици да ги насочвам към използването на такъв инструмент, който да могат да използват с учебни цели по приятен за тях начин. Знам, че и ти го правиш 🙂 Ако повече учители го правят, това определено ще доведе до по-голямо споделяне и намиране на най-лесните и бързи начини!

    • Благодаря, Роси, за този коментар. Определено часовете за упражнение и приложение за много малко в нашата учебна програма – по всички програми. Но аз си „крада“… и както се казва в програмата го „правя го непрекъснато“. .. Много често обединявам теми, за които знам, че децата ще се справят лесно, за да си освободя време за упражнения или допълнителни занимания. Така е… борим се със системата. Е, да.. използвам скайп, социалните мрежи за да поддържам връзка с учениците и да обучавам, но не винаги се включват всички… Но пък в СИП-овете и ЗИП-овете си залагам такива теми.

Благодаря за посещението.