Моят отговор е в „Друго“


Пред прага на новата учебна година, в подготовката на първия учебен ден, с мисълта за изпращането на поредния випуск и с усещането за неприятно déjà-vu (дежа-вю) при споменаването на НВО, решавам да напиша тази статия с това странно заглавие : „Моят отговор е в „Друго“.  друго

Тя е провокирана  от публикация Питър Рейнолдс  в сайта му – „Изпит пред камера“ . Моето отношение към тези „оценявания“ съм изразила в много мнения и публикации, няма да отново да Ви занимавам. Само ще цитирам откъс от публикацията на Рейнолдс, която той посвещава на учителите в края на миналата година: „Трябва да се направят нововъведения при оценяването ученическия напредък и в същото време да си направим преоценка на приоритети. Приоритетите задвижват политиката, а политиката задвижва финансирането. Индустрията с тестовете набъбна до 2,5 милиарда долара за 2012 г. (става въпрос за САЩ – бел. автора), а в същото време 1,2 милиона ученици на година остават без средно образование. И дори тези, които преминават през „тестовата камера“, често пъти понасят тежестта на изкривения образ за собствения си потенциал десетилетия напред.“

Да. Абсолютно съм съгласна, че тестовете са индустрия. Индустрия на допълнителните помагала, на частните уроци, на подготвителните курсове… И въпреки наливането на милиони в тази индустрия, резултатите са плачевни. Това го знаят, това го виждат всички интелигентни хора, въпреки намаляващият им брой… Защото не технологичния прогрес, не новите технологии, не Интернет, а тестовата система е тази, която „убива“ личността, обезличава интелекта и „калъпира“ поколението вече цяло десетилиетие.

Питър Рейнолд е известен с книгите си за насърчаване на творчеството: „Точката“, „Иш„, „Цветовете на небето„, „Северна звезда“ и др. Неговата история „Изпит пред камера“ е своеобразен протест срещу стандартизираните тестове в САЩ. Тестовата система е сравнена с огромна камера, която отразява едно моментно състояние и изкривява образа на личността. Историята на малката Дейзи, която обича изкуството, но трябва да се яви на теста пред камерата, завършва оптимистично – с прекрасния начин, по който реагира нейния баща, когато вижда резултатите ѝ. Неговата реакция ни показва начина, по който трябва да започнем да редим приоритетите, ако искаме да изградим ценностни хора.

Гледайте „Изпит пред камера“. Това ще Ви отнеме само 3 минути, които могат да променят столетия:

„Това е моят подарък към преподавателите, който да им напомня да следват инстинктите си и да не забравят, че техните основни задачи в училище са: да открият потенциала на всяко дете, да подкрепят новооткритите таланти и да променят живота“. – П. Рейнолдс

В публикацията си, авторът  подарява и един плакат, който се надява учителите да сложат в залите по време на изпитите. Аз се опитах да го преведа и си обещавам да го залепя на залите, в които моите четвъртокласници ще държат изпитите за НВО:

ПЛАКАТ

Това беше моят отговор в „Друго“.

Благодаря Ви, че бяхте с мен!

5753914434f967f3bf40731335263035

7 thoughts on “Моят отговор е в „Друго“

  1. Благодаря! Още утре ще го поставя в класната си стая, особено след разочарованието си от днешния изпит по БЕЛ. Аз също съм „ДРУГО“!

  2. Крайно време е тази неземна тъпня НВО за начален етап да иде в онази част на историята, за която не бихме искали и да си спомняме. Извинявам се за израза „неземна тъпня“, но наистина си го мисля!!!

  3. Pingback: Моят от&#10...

  4. Поздравления! Колко е хубаво да имаш съмишленици!С болка и надежда към „ДРУГО“ – то………………………..!

Благодаря за посещението.

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s