Пътят на иновациите


 

По статията на  Ерик Пит „Мъдрост в тълпата“

Това не е мъдростта на тълпата, а мъдростта на някой в тълпата. Това не означава, че мрежата е умна; това означава, че хората стават по-умни, защото са свързани към мрежата.

Стивън Джонсън???????????????

Винаги има въпроси около целта и функцията на нашата работа. Дали правим достатъчно нововъведения? Дали не са твърде много? Откъде сме сигурни, че една идея е добра? Колко дълго трябва да се инвестира в нея?

Ето и няколко организационни въпроса:

Кой е най-добрият начин за насърчаване на иновационна култура и популяризиране на нашата работа?

Готови ли сме за бизнеса на иновациите?

Кой и какво ни тласка към него?

Ние знаем, че добрата педагогическа практика е изградена върху добрите идеи и тяхното споделяне е от ключово значение за повишаване ефективността на учителската професия, което ще доведе до подобряване на ученето на младите хора.

Коя е „добрата идея“?

cropped-diffusion-of-innovations

Няколко съображения свързани с преценката на „добрата идея“:

Не винаги, добрата идея е тази, която се възприема бързо и бързо се разпространява. И обратното – това, че една идея бавно навлиза във времето, не означава, че е лоша. Спомнете си, че  10 години са му трябвали на Тим Бърнърс Лий, за  да направи обществено достояние  World Wide Web и тя да достигне обхвата, който познаваме днес.

В епохата на динамичните научни изследвания, комуникация и действие пресяването е много трудно и сложно. Това може да доведе до грешка. Хората, работещи в организации, екипите и обществото трябва да осъзнаят, че  „ние не можем да знаем всичко или да направим всичко“. И ние трябва да погледнем на това с нагласата за развитие, а не да се срамуваме от нашия дефицит. Когато стигнем до тази точка, ние започваме да действаме като екипаж, а не като каубои. Преминаването от ограничения кръг на каубоя към кабината на екипажите е голямата задача пред нас.

Учители, подобно на лекарите, харесват своята независимост, която е критерий за  висотата на техния професионализъм. Но подобряването на  резултатите  зависи и от работа в екип.

Една силна и продуктивна „система“ или организация е колектив от различни хора, които работят заедно като индивидуалности, за да насочат своите специализирани способности към общи цели. Те са координирани в един общ дизайн. Съвкупност от екипажи. За да функционира по този начин, обаче, трябва да се „култивират“ определени умения, и да признаем, силните страни на членовете на екипа.

Назрява кризисна нужда от умение да се признае, когато сме успели и когато сме се провали. Работещите в ефективни системи се интересуват и насочват своите усилия към набирането на информация, защото разбират, че тя ще им помогне да се усъвършенстват и знаят, че това е важно за изпълнението на идеята.

Важно е обаче да се признае, че неизпълнението не е нещо лошо, защото грешките имат добра страна, тъй като те са важни стъпки, през които човек трябва да мине, за да се създаде нещо ценно. Избягването на грешките,на всяка цена, е скъпа позиция.. Приемането им е много по-добра философия, за да се премине бързо към следващото ниво.

Известният обучител, Джим Найт говори за значението на общ дискурс или общ език в образователния пейзаж. Когато споделяме своите истории, ние имаме по-добра възможност да си сътрудничим и да направим значимото за училището и образованието, което е съществената дейност на една педагогическа общност.

Това сътрудничество може да бъде практическо, например, събиране и анализиране на данни от обучението на учениците, или изучаване на артефакти, както и едновременно проектиране на проактивни и реактивни мерки, които спомагат за създаването на такъв  вид отчетност, която  да има реален ефект. Ние може да използваме капацитета на широк кръг заинтересовани страни за анализирането на информация, която не се използва достатъчно в училищната среда, за да има смисъл от обучението. Насърчаване формирането  на мрежи от интереси и създаването на професионални общности ще подкрепи преподавателите и училищата, за да се съсредоточат върху основната си дейност.

Множество проучвания и дискусии показват, че има три ключови неща, които трябва да изпълнят, ако искаме да се обогати и задълбочи обучението:
1. Повишаване на качеството и задълбочеността на учебните програми и съдържание,
2. Подобряване на знанията на учителите и умението да прилагат това, което знаят.
3. Увеличаване на активната ангажираност на учениците.

Трябва да се осъзнае, че в модела на мрежовото (глобално) образование „всеки е учащ и всеки е учител“. (Виж в статията примера с проекта на Австралийския институт за преподаване и училищно ръководство (AITSL) – Учебни Frontiers)

Когато находчивите хора не са наясно с това, което правят другите, темпото на иновациите се забавя. Ако имат възможност да погледнат в тяхната работа, биха могли да си сътрудничат по-ефективно или да работят по-бързо или с по-голяма проницателност.

Клайв Томпсън

Великите уроци и практики в една класна стая да въздействат на учениците, които са в тази класна стая. Разпространението и приемствеността изисква мрежа от професионални общности, които да споделят своя опит един с друг, така че иновациите, най-добрите практики и концепции за следващата практика могат да достигнат до по-широка аудитория.

Това е начин да се учите от идеите на други хора, или от предишни ваши идеи, претворени по различен начин . Това е постоянна връзка с иновациите и успеха. Документирането на нашия мисловен процес ще информира за развитието на нашите идеи. Споделяне на тази документация може да прерасне в концепцията, която ясно доказва нейния успех. TeachMeet (образователна среща) е модел на професионалния живот.

Откритостта е мощ, понякога каталитична. В личен план, тя не само ни позволява да споделим, но и бързо да градим съвместно. На организационно ниво, тя дава възможност за повече от сътрудничество, тя позволява да общуваме.

Nilofer Merchant

Доброто сътрудничество се свежда до няколко добри принципа:

  • Хората говорят с хора за това, как  да се променят стандартите в света. Бавно, трайно, подкрепящо.
  • Диалог между заинтересованите страни, основаващ се на прозрачност и доверие.
  • За да създадете нови стандарти, трябва да се разберат съществуващите и да се открият бариерите, които пречат на хората да се променят. Трябва да се разбере какъв е техният начин.
  • Разговори, а не оценки. Открития („Аз наистина мога да направя това и то наистина работи“), а не предписания („направи това или друго“).
  • Моделирайте това, което цените.

Разбирането на това какво мотивира другите е първата стъпка към диалог с тях.  Психологията ни дава някои ценни уроци, за това как може да накараме хората да тръгнат с нас към нови територии.

Хората се мотивират когато:

  • знаят и разбират какво се случва. Повечето хора мразят да са объркани или дезориентирани.
  • за да учат, откриват и изследват, те предпочитат да обработват информацията със свое собствено темпо и сами да търсят отговори на въпросите си.
  • за да участват в това, което се случва около тях трябва да се чувстват уверени. Хората мразят чувството на некомпетентност и безпомощност.

Така че как може добри идеи за преподаване да се разпространяват в полза на всички учащи, навсякъде?

Технологията и поощрителни програми не са достатъчни.

Дифузията, по същество, е социален процес, чрез който хората да говорят с хората, разпространяващи иновациите“, пише Евърет Роджърс – велик изследовател на това, как новите идеи се съобщават и разпространяват. Медиите и социални мрежи могат да съобщят за нова идея на хората. Но Роджърс казва, че хората следват примера на други хора, които те познават и им имат доверие, когато решат да го правят. Всяка промяна изисква усилия, а решението да се направи това усилие е социален процес.

Ако се вгледате в историята, иновацията не се случа само със стимулиране на хората; тя идва от създаването на среда, в която техните идеи могат да се свързват.

Стивън Джонсън

иновация

Още от автора ТУК

Благодаря Ви, че бяхте с мен!

Editing: Нещо интересно

4 thoughts on “Пътят на иновациите

  1. Много вдъхновяващо, Тони! Нека се подготвим да осъществим дифузия, средата няма как да не се реализира🙂

  2. Pingback: Пътят н&#10...

Благодаря за посещението.

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s