НВО. 15 + съвета преди изпита


Отново е Май. Отново сме във вихъра на националната образователна лудост наречена НВО (Национално външно оценяване). Тези дни, пред погледа, ми се превъртяха няколко публикации свързани с НВО. Една от тях прочетох следното: „Индивидуалните резултати на четвъртокласниците се използват на училищно ниво и дават информация за овладяването на базисните знания и умения, необходими за успешното обучение в прогимназиалния етап на основното образование. Те може да бъдат надежден ориентир за пропуските на учениците и за необходимите корекционни мерки в училище.

Училищните комисии, определени от директорите за провеждане на външното оценяване, имат задължението да информират учениците и техните родители за конкретните пропуски и постижения.“ Тази информация остави у мен една голяма въпросителна… Четири години в начален етап (и не само…) учителите провеждат входяща, текуща и изходяща диагностика. Те информират родителите и ученици за техните пропуски, напредък и успехи… Какво по-различно ще покаже т.н. „външно“ оценяване. Сложих думата външно в кавички, защото единственото „външно“ нещо в това мероприятие е произхода на теста, който идва от МОН (за чиято адекватност също мога много да споря). Всичко останало е … познатото старо. Въпроси, отговори, проверка, оценяване… От кого??? – От учителите в училището… Кои са квесторите? – пак учителите от училището… Къде се провежда оценяването? – в училището!!! Е… в такъв случай учениците казват 3:1 – за нас!!! И какъв е смисълът??? Дори ученикът да не покрие „базисното ниво“, той продължава в прогимназиален етап и …

А учителите в прогимназията, не се информират от резултатите на НВО (въпреки твърдеята, че са надежден ориентир), а от това, което ще видят в бележника му, характеристиката и най-вече от това, което ще покаже на входящата диагностика в 5. клас. Така че продължавам да твърдя, че НВО в края на начален етап е ненормално събитие, което довежда до лудост преподаватели и ученици, пречи на нормалното провеждане на годишния преговор (много важен в 4. клас) и най-вече пречи на това, четвъртокласниците да изживеят пълноценно и емоционално радостта от завършването на начален етап.
Днес, четейки в Интернет, попаднах на новини свързани с тестовете в западните училища. Установих, че тази лудост не е български синдром. Има страни в много по-напреднал стадии на проявление. В тази статия, например, прочетох, че училище в Ню Йорк е уведомило родителите си, че отложило представлението за края на учебната година, за да може децата да се подготвят по-добре за изпитите. В края на статията, обаче, прочетох нещо, което ме развълнува много, като противник на т.н. НВО. Обикновено, когато говоря колко безсмислено е това „оценяване“, най-честия довод, който ми „навират под носа“ е, че навсякъде се прави…

Добре. Прави се. Съгласна съм. НО…. Въпреки „правененото“, учителите не са съгласни , дори твърдят, че (цитирам същата стаия) „има все повече информация, че националните тестове нанасят повече вреда на училищата“. Аз добавям, не само на училищата, но най-вече на учениците, които са лишени от възможността да завършат „нормално“ и спокойно учебната година. А учителите …, е за тях пък кой пита???!!!!… Ако пък ги попитате, те ще Ви отговоря, че е  по-добре м. Май изобщо да го няма в календара :))))

Е, има го, няма го… Май е тук и след два дни четвъртокласниците ще се потят и пъшкат върху въпросите от първия изпит на НВО… Първият ден след ваканцията от цяла седмица!!! Ей, на това му се вика изпитание с повишена трудност!!! :))). Убедена съм, че резултатите „ще са повече от реалистични“, а отговорите на въпросите с отворен отговор ще са толкова „отворени“, че мислите ще „летят свободно“ и след това от тях ще се правят популярни публикации в Интернет.

Затова аз сега ще се опитам да дам няколко съвета на четвъртокласниците, които ще им помогнат, ако не друго… то поне да си „съберат“ ума преди изпита.HBO

Скъпи четвъртокласнико,

Знам, че въпреки дъждовното време на едноседмичната ваканция, въпреки скуката, изобщо не ти  е до тестове, но въпреки това се налага да ги положиш и то още в първия учебен ден на м. Май.

Ето нещо, което ще ти помогне да се адаптираш и … да понесеш изпитанието по-спокойно:

1. В деня преди изпита, си подготви всичко необходимо – химикалки, моливи, чертожни инструменти, гумички… Не забравяй да си вземеш вода (ако не друго – освежава).

2. Легни си навреме. Необходим ти е поне 8 часов сън, за да може да си починеш пълноценно и мисловните ти дейности да са адекватни на следващия ден.

3. Ако не те лови сън… брой овци…!!!

images

Глупости!!! Това изобщо не помага….!!! Започни да си фантазираш, какво би било, ако…..

Ако и това не помага…. Започни да си разказваш урока по Човекът и обществото. Това вече е сигурно „приспивателно“!!! :)))

4. Стани на време. Важно е да имаш достатъчно време да подготвиш спокойно сутрешния си тоалет, без да дразниш родителите си. Освежаващо е да направиш физически упражнения на балкона :))). 

5. Закуси!!! Не яж нищо рисковано, защото ще усетиш „въздействието“ на риска по време на самото състезание :))). Закуската трябва да е балансирана.

6. Тръгни за училище на време. По пътя със сигурност има много неясноти и неочакваности, а точно този ден не бива да те притесняват изненади…

7. Преди да напуснеш дома, отново прегледай дали си взел всичко необходимо. Ако искаш попитай майка си, тя със сигурност е по-наясно :))).

8. В училище. Ако има хора, които те дразнят и ти причиняват дискомфорт – избягвай ги. Опитай се да запазиш емоционална стабилност до изпита.

9. Преди началото на изпита, задължително отиди до тоалетна, дори ако закуската ти е била балансирана :))).

10. Вземи си всичко необходимо за изпита (не забравяй водата) и влез залата.

11. Когато изпита започне, първо напиши имената си, четливо и попълни задължителната информация.

12. Прочети въпросите внимателно. НЕ решавай последователно въпросите!!! Започни от тези, които са най-лесни и чиито отговор си сигурен, че знаеш. 

13. Ако мозъкът ти е „блокирал“, не се плаши и не изпадай в паника. Започни да пишеш нещо (каквото и да е) на лист (чернова), може и да рисуваш (полезно е за текстовите задачи по математика), само след няколко минути ще усетиш, че паметта ти се възвръща…

14. Не се притеснявай да потърсиш помощ от квестора, ако според теб има неясноти във въпросите. Квесторите не са в стаята само да пазят, те трябва да ти помагат и съдействат при възникнал проблем.

15. Не се разсейвай много. Бъди организиран, за да може да приключиш навреме и да имаш достатъчно време за проверка.

16. Преди да предадеш теста, прочети внимателно какво си написал (особено „свободните“ отговори).

17. След като предадеш теста, напусни залата и …разтовари напрежението.

18. Не се опитвай да отгатнеш колко точки си събрал :))) и дали си се справил. Няма смисъл да си вгорчаваш повече деня :)))

19. УСПЕХ!!!

В края на публикацията ще помоля всички читатели да попълнят акетата, която е свързана с провеждането на НВО в 4. клас.

Знам, че никой висшестоящ няма да я погледне, но въпреки това хубаво е да я има в пространството. Току виж – късмет!….

 

Благодаря Ви, че бяхте с мен!!!

Editing: Нещо интересно

6 thoughts on “НВО. 15 + съвета преди изпита

  1. Pingback: Моят отговор е в „Друго“ | Моменти от класната стая

  2. Харесах си съвет №3… Ех, Тони, в нашата държава смислените неща май със свещ трябва да се търсят. На сто процента те подкрепям за статията, лудост е…

  3. Има и по-голяма лудост от НВО в 4.клас-това е НВО в седми клас! След като учениците са се подготвяли като луди за изпитите по БЕЛ и математика за кандидатстване,идва НВО по останалите предмети. И защо,след като в седми клас не завършват степен????

  4. Благодаря за полезните съвети! На анкетата отговорих с „не“, но не ми стигна мястото да се обоснова, затова ще отговоря тук. Не, защото по-добре би било входните и изходните нива да са еднакви за всички училища. По този начин ще се получи по-добра информация за това доколко е овладян изучения материал от предходната година и за напредъка на учениците през настоящата. Успех на всички четвъртокласници и на учителите им.

  5. Тази година и аз участвам в образователната лудост НВО. През цялата година препусках, за да можем да си вземем всички теми и да направим преговора до края на месец април, като паралелно с това правехме и тестове. Често децата ме посрещаха с думите: „Г-жо, пак ли тестове?“, а аз по цял ден ги проверявах и смятах точки, приравнявах ги в оценки. След няколко дни цялата суматоха ще приключи и ще си отдъхнем с облекчение. Тони, благодаря за хубавите съвети. Ще се възползваме от тях.

  6. Тони, както винаги си прекалено права! Абсолютно споделям размислите ти и въпреки това, ще се постарая да спазвам съветите ти, защото съм четвъртокласничка. Успех на всички!!!😉

Благодаря за посещението.

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s