Музикален фон върху текст. Мобилно четене


23 април е Световен ден на книгата и авторското право.

За моето поколение, книгата е книжно тяло, с което може да се усамотиш, изолирайки света и потапяйки се в света на писаното слово…

Това е книгата…, но за моето поколение.

Днес, в ерата на мобилните технологии, се води един без??????н (безмислено безкраен) спор около темата: „Как да четем – с таблет  или с книга (книжно тяло) в ръка? Дали да купуваме книги, като книжно тяло, на децата си, или да купим е-book  или да им покажем къде могат да четат в Интернет?“Тази дискусия толкова дълго се води в пространството, че вече се е превърнала в „бял шум“, който дори не дразни „кучетата на кервана“ и керванът продължава да си върви, пропускай най-важното… А най-важното не е хартията, на която е написана книгата, в мастилото, в печатницата, в която е отпечатана, не е марката на таблета, лаптопа или смарфона, на който ще се чете… Най-важното е словото! И няма значение как то ще стигне до читателя, важното е да го намери.

В навечерието на Световния ден на книгата и авторското право, ЮНЕСКО направи една констатация, свързана с мобилното четене и грамотността. Според световната организация, липсата на книги, независимо дали е в развитите или развиващите се страни е основния фактор за неграмотността. Едно изследване на 16 държави на юг от Сахара, показва, че в много от африканските начални училища имат твърде малко или никакви книги. Липсата на литература, забавя обучението по всички учебни предмети.

В същото време, ЮНЕСКО се позовава на едно изчисление на ООН, според което 6 милиарда души имат достъп до мобилните технологии и мобилната мрежа обхваща 90 на сто от населението на Земята.

В същата констатация, четем: „Изследвания на ЮНЕСКО показват, че стотици хиляди хора в страни като Нигерия, Етиопия и Пакистан четат книги единствено на мобилни телефони, включително на телефони с малки монохромни екрани.“ Безспорно това е добра новина, тъй като тя помага за премахването на една голяма пречка в ограмотяването – липсата на книги.

Изобретяването на хартията и появата на печатната преса, прави книгите достъпни за огромен брой потребители, нещо което преди нея не е било възможно. Днес мобилните устройства, правят писаното слово и информацията достъпна и за най-бедните райони на света. ЮНЕСКО е изчислил, че мобилните книги са от 300 до 500 пъти по-евтини от техните печатни еквиваленти; по-лесно се споделят, обновяват и носят. Тази технология има потенциала да снабди с необходимата литература места, където образователни потребности са най-неотложни.

Утре световната организация обещава да направи общодостъпни резултатите от едногодишно мащабно изследване на мобилното четене в развиващите се страни. Докладът трябва да хвърли светлина върху тази важна тенденция и да разясни стратегиите за разширяване на обхвата и въздействието.

Честно казано, този доклад едва ли ще промени моето отношение към технологиите. Независимо от това какъв сантимент имам към печатната книга, за младото поколение четенето е мобилно. И въпросът в нашата „неразвиваща“ се страна е НЕ „Как да четат?“, а „Четат ли?“. И тъй като на последният въпрос, все по-често отговаряме отрицателно, трябва да потърсим причините …. А главната причина според мен (тук много колеги ще ми се разсърдят) е в училището. Училището, което си позволи да забрани мобилните телефони, преди да изследва тяхната полезност… Поколението, което сега ще навлезе в живота, дори не разбра, че дори върху монохромните екрани може да се чете литература, защото нямаше кой да му каже… На път сме да сторим същото с подрастващото поколение. Продължаваме да размахваме по носа им печатни издания (кое от кое по-скъпо, луксозно и недостъпно), натяквайки им нищо не четат (а те не могат да ни се начудят, защо сме толкова разгневени, заради някакво си „парче хартия“, върху което в крайна сметка има само едно произведение, което те могат да прочетат по всяко време в Интернет…), провеждаме наказателни акции за събиране на смарфоните и таблетите , които носят в училище (и ги ядосваме истински, губейки тяхното доверие) и вместо да ги накараме да работят с тях, правим изложба от тях пред дъската (което пък искрено ги забавлява, но не ги обучава)…. Изобщо, правим грешка след грешка, впускаме се в безсмислени спорове и … не виждаме очевидното. Наша е грижата да научим децата да използват тези устройства полезно, а това става не със забрани, а с реални обучителни ангажименти върху тях.

***

И като продължение на всичко, което изписах до тук, сега ще ви представя една интересна услуга, която позволява да се добави саундтрак към текст – възможност, която могат да предложат само дигиталните технологии. Разработчиците на Booktrack твърдят, че музикалният фон създава по-добра среда за четене, стимулира ученици да четат повече и подобрява осмислянето на текста или както в момента е модерно да се казва – „четенето с разбиране“.  Booktrack предлага книги, които могат да прочетете в уеб браузъра си и чрез своите IPAD и Android приложения. Разработена специално за учители и ученици опция, позволява да се споделят книги, да се създават класове, в които да бъдат организирани библиотеки и списъци.

Услугата е изключително лесна и интуитивна. Озвучената книга, се прави в три лесни стъпки:

1. Поставяне на текст.

Въвеждане на текст

От синьото бутонче може да въведете нова глава. Текстът може да се постави и с копиране/поставяне.

2. Въвеждане на музикален фон в определени места.

въвеждане на фон

Маркирайте текста с мишката и веднага ще се зареди каталог, от който може да избирате фонова музика и звуци.
Добяване на звук

От синия бутон със знак +, може да добавите своя музика и звуци, но има ограничение във файловия формат. Звукът трябва да бъде в разширение *.WAVE.

3. Записване и споделяне.

Автор, създател, обложка

Може да въдете името на произведението, да поставите корична обложка, да напишете кратко представяне.

Публикуване

Може да избере жанр, вид, език, рейтинг, както и да настроите видимостта. Ако искате да да се вижда от всички, тогава от последното падащо меню изберете показаната настройка. След което щракнете върху бутона „Публикувай“.

Гледайте видеото, за да видите създаването на една озвучена книга.

Ето един разказ от читанката за втори клас, който озвучих:

Песента на чучулигата

Песента на чучулигатаЩракнете върху зеления бутон, за да започнете четенето и да се потопите в звуците на природата.  Наистина е приятно…

 

Благодаря Ви, че бяхте с мен!

Editing: Нещо интересно

 

One thought on “Музикален фон върху текст. Мобилно четене

  1. Ей, неуморнице, пак показваш нещо изключително интересно и забавно за децата. БЛАГОДАРЯ!!!

Благодаря за посещението.

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s