AR – Добавена реалност


Добавената или разширена реалност е сравнително нов термин в ИКТ индустрията, който представлява наслагване на слоеве информация (аури) върху реално съществуващи обекти. Добавената реалност е мощен инструмент, който се използва в рекламния бизнес, в издателския, а от скоро и в  образованието.

В последните седмици, получих много запитвания от колеги, които се интересуваха от това какво знам за добавената реалност. Ето защо, сега ще покажа няколко приложения за Андроид, с които може да се създават аури (добавена реалност) и ще споделя няколко идеи за приложението им в обучението.

Когато децата „се сблъскат“ с добавената реалност, първата им реакция е… „Ей, това е магия!!!“. Поне моите реагираха по този начин. Когато разбраха, че могат и сами да създават такива неща бяха изключително нетърпеливи да започнат. Въпреки това трябва да кажа, че малко надцених възможностите на второкласниците – беше им трудничко да създават свои аури, тъй като интерфейсът на приложенията са на английски език, но пък иначе им беше изключително забавно да търсят … аури.

Най-популярното приложение за създаване на т.н. добавен реалност е Аурасма.

Аурасма предлага на потребителя възможност да създава добавена реалност (аура) както на РС, чрез Аурасма студио, така и директно върху таблета или смартфона. Разбира се всички аури могат да бъдат видени единствено от таблет или смартфон, на който е изтеглено приложението. За да може да го инсталирате е необходимо вашият таблет или смартфон да е с по-нова версия на Андроид (4). Естествено тук изниква въпросът: „Как да използваме добавената реалност в обучението?“.

Предлагам ви едно видео, в което са дадени много примери за интегриране на добавената реалност в обучението:

Ако този филм ви е запалил и е развихрил въображението ви, тогава вероятно и вие ще искате да създадете свои аури.

Ето видео, което много подробно обяснява стъпките по създаване на аура чрез Аурасма студио и нейното споделяне:

А ето и моите насоки за работа с Аурасма студио:

Създадените от мен разширени реалности ще може да видите, ако изпълните следните стъпки:

1. Инсталирайте на таблета или смартфона си приложението Аурасма

2. Стартирайте приложението

WIN_20140309_110645

WIN_20140309_110657

2. Щракнете върху логото на приложението, за да може да видите менюто.

WIN_20140309_110735

3. Изберете лупата, да се свържете с каналите си. Не забравяйте, те трябва да бъдат обществени.

WIN_20140309_110758

Менюто на приложението ви дава възможност да създадете аури направо от мобилното си устройство. Щракнете върху „+“, за да може да творите в движение.

Към скенер-камерата ще се върнете с докосване на бутона, който се намира между „лупа“ и „+“.

3.Напишете името на моя обществен канал, за да може да сканирате създадените от мен аури.

WIN_20140309_110852

WIN_20140309_110908WIN_20140309_110940

Сега, ако сте изпълнили всички тези стъпки, значи вече може да може да видите какво съм „скрила“ в аурите на следните снимки (сканирайте ги):

IMG_20140304_112006

ръченица

squirrel_big

Следващото приложение е базирано на Аурасма.  То ви позволява да вмъквате анимирани 3D обекти върху своите изображения или действително съществуващи обекти.

BaseAura 

За да може да работите с него, естествено, първо трябва да го изтеглите и инсталирате върху своя смартфон или таблет. След това стъпките са лесни. Просто следвайте указанията от изображенията:

WIN_20140309_122817WIN_20140309_122838WIN_20140309_122859WIN_20140309_122917

Следващата връзка ще ви отведе към един учителски блог, където има споделени много идеи за приложението на Аурасма в обучинето – http://blogs.henrico.k12.va.us/trhart/?cat=87 .

В края на публикацията, ще дам връзка към още приложения, които може да използвате в своята практика. Едно от най-вълнуващите е ColarApp. За съжаление, то е доста „тежичко“ и ще ви трябва добро мобилно устройство, за да го изтеглите. Въпреки това удоволствието, което носи на децата е просто уникално…

Всички знаем, колко много обичат децата да оцветяват. ColarApp предлага точно това на малките ученици. Разпечатайте оцветявките от сайта на разработчите и ги дайте на децата да ги оцветят. След това стартирайте приложението и сканирайте собствените им рисунки. Те ще оживеят, като се превърнат в движещи се 3D фигури. Това ще предизвика невероятен възторг!!!

Изтеглете ColarApp за Андроид от ТУК

Още удоволствия за децата може да направите с помощта на това японско приложение:

От сайта на разработчиците на приложението може да изтеглите картите, които „сътворяват“ героите. Приложението е не само забавно, но  и изключително полезно за развитието на устната реч. С него могат да се моделират различни речеви ситуации, да се създават истории, сюжети и т.н. Неудобството е, че всички карти трябва да разпечатите на цветен принтер.

И последното ми предложение е една програма AR Flashcards, която  е носител на наградата на Едублог за най-добро мобилно приложение. То може да бъде използвано в часовете по английски език и човекът и обществото, тъй като предлага интерактивни флаш карти с английската азбука и планетите.

Нека все пак видим какво предлага:

Както виждате, приложението действа на същият принцип, като предните две приложения – разпечатвате картите и ги сканирате с мобилните устройства. Може да изтеглите аррът от ТУК.

Пред следващата седмица, ние ще продължим да се забавляваме с добавената реалност. Ако ви е харесало, направете го и вие!!!

Благодаря Ви, че бяхте с мен!!!

Editing: Нещо интересно

7 thoughts on “AR – Добавена реалност

  1. Pingback: Учителско портфолио | Ангел Стоянов Ангелов Добавена реалност. Образование от бъдещето или ... настояще. - Учителско портфолио | Ангел Стояно

  2. Pingback: Учителско портфолио | Ангел Стоянов Ангелов Добавена реалност. Образование от бъдещето или ... настояще. - Учителско портфолио | Ангел Стояно

  3. Pingback: Учителско портфолио | Ангел Стоянов Ангелов Добавена реалност с MS Office - Учителско портфолио | Ангел Стоянов Ангелов

  4. Приложението е страхотно и дъщеря ми направо се запали по него. Мисля, че това е добър начин да развива въображението и творческия потенциал в децата. Видеата са доста подробни, което помага за начинаещите. Вярно е, че липсата на български превод малко затруднява, но само в началото. После като разбереш как стават нещата няма нужда да знаеш точни превод.

  5. Страхотно предложение, Тони! Не мога да изразя възхищението си към твоя откривателски дух и добрината, с която споделяш всичко с нас. Поклон и хилади благодарности.

Благодаря за посещението.

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s