Да „изпукаме“ математиката :)


или …

… как пуканките ни помогнаха да разберем действие деление.

Делението е аритметично действие, което е обратно на умножението. Ключово при него е учениците да осъзнаят, че делимото се дели на толкова равни части, колкото е делителят.

Ей, това за второкласниците си е доста абстрактно, ако не се покаже нагледно и най-важното, ако не се приложи на практика. Затова днес заложих и на двете. Резултатът беше удивителен!!!! За първи път нямах дете, което да не разбере връзката между двете действия. Затова споделям опита си с вас!

И така….

Купих няколко пакета пуканки, които трябваше да изядем, но при едно условие – поравно.

Разделих децата на групи, пред всяка група сложих чинийка, а на всяко дете дадох чашка.

Първите задачи бяха следните:

Всяка група трябваше да отброи от пакета определен брой пуканки и да ги сложи в своята чинийка. Например:

Група от 4 деца, трябваше да отброи 20 пуканки; група от 5 деца – 25 пуканки; група от 6 деца – 30 пуканки и т.н. След това трябваше да разделят пуканките поравно в чашките си.  Да преброят по колко пуканки имат в чашка и да съставят задача с действие деление, а след това да направят проверка с действие умножение.

IMG_20140129_093809

Отброяване на пуканки в чинийка

IMG_20140129_093933

Делим по равни в чашките

IMG_20140129_094742

Решаване на задачата с подробно описание.
В случая, ПК означава пуканки🙂

Най-хубавото беше, че всяка задача завършваше с ритуално ядене на пуканки🙂 и нямаше недоволни, защото всички ядяха поравно.

IMG_20140129_094804

Но… Последва усложняване…

Вторият тип задачи беше… Да сложат в чинийката толкова пуканки, че като ги разделят поравно, във всяка чашка да има по 8 пуканки. Голямо смятане, голямо мислене беше…, но се родиха невероятни практически решения на задачите…:)

В една от групите решиха задачата, като всяко дете сложи в чинийката по 8 пуканки, а после ги преброиха. Друга група напълни чашките си с по 8 пуканки и ги изсипаха в чинийката. Трета група първо смяташе, а после броеше… и т.н. Накрая обобщихме резултатите, но не само като вярно решени задачи, а и като най-лесно и бързо  решение….

IMG_20140129_093944

Броим едно по едно… Хм, трудно е!!!

IMG_20140129_093948

Най-лесно е, ако първо напълним чашките …и изсипваме чашка по чашка

IMG_20140129_094323

Дай, първо да ги сметнем…

IMG_20140129_093854

Я, всеки да си вземе по осем пуканки в ръка и да ги остави в чинийката!!!

И така продължихме докато не изядохме всички пуканки….. А накрая …

Следва втора част….

IMG_20140129_110430

А във втората част, ще покажа как успях с помощта на таблет и j2e5 – HTML5 версия на любимия ми онлайн инструмент  j2e.com да работя с таблет върху мултимедиен екран. HTML5 версията позволява върху една дъска да се свържат няколко мобилни устройства, което означа, че може да няколко потребителя да работят едновременно.

Това може да стане, чрез сканиране на QR код или чрез изпращане на връзка.  Днес използвах само един таблет, но планувам подобен урок с повече устройства.

Демонстрация и напътствия как да използвате таблет +  + J2E5 ще дам на конференцията в Перник – 3,4 февруари 2014 г.

Ето как работихме днес. Предварително създадох дъска с 100 сърца, подредени в редици и колони 10х10. Учениците трябваше да създават задачи с умножение и деление върху нея.

Във видеото ще видите как работихме:

Ето така работихме днес!

Надявам се, че и на вас Ви беше забавно в нашия час по „пуканкова“ математика.

Благодаря Ви, че бяхте с мен!

Editing: Нещо интересно

11 thoughts on “Да „изпукаме“ математиката :)

  1. Pingback: Да "изп&#109...

  2. Страшно ми допадна идеята за пуканките и смятам да я използвам следващата седмица. Убедена съм, че ще се хареса и на децата! Поздравления!

  3. Браво на госпожата и на децата! Благодаря, Тони за безценните идеи! Учител-новатор, търсещ и винаги намиращ най-лесното и най-рационалното решение! Благодаря за полезните идеи, които публикуваш! Поздравления! Радвам се отново да се видим и от теб да научим нови неща в Перник!🙂

  4. Простичко и гениално решение. Ти си царица на такива предложения, Тони! Ние така ще бонбончим събирането и изваждането до 20!
    Вече се изяждам, че не мога да дойда до Перник! Успех на всички там!

  5. Ето такива хора трябва да са автори на учебниците! Благодаря за идеята!

  6. Тони, пак ни заинтригува здраво! Как да не дойдем в Перник и да те чуем? Ако ще бедствие да става, трябва да сме там🙂

  7. Уникална, креативна, неуморна! Поздравления! Докато има учители като Вас, образованието има шанс да оцелее!

Благодаря за посещението.

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s