Домашната работа и ваканциите


Знам, че тази тема е досадна за днешния ден, когато всички сме във ваканция и празнично настроени … Дори си мисля, че е закъсняла, но въпреки това тя повдига много интересни въпроси, които си заслужава да бъдат обсъдени: Тиранията на домашна работа: 20 причини, поради които не трябва да се дава домашна работа по празниците (англ. ез.) Автор е Miriam Clifford –  Masters in Teaching from City University and a Bachelor in Science from Cornell.

Ще се опитам да направя преглед на най-интересното от статията.

Според авторът, много от учениците считат, че домашното по време на празниците е форма на жестоко наказание. Те рядко го изпълняват и учителите не трябва да се изненадват от оправдания като: „Кучето го изяде.“ или „Бурята го отнесе.“. Всъщност, даването на домашна работа е ограничено в много държави. Например в Калифорния,  закон от 1901 г. регламентира размера на домашната работа, която учителите трябва да дават. Американската национална асоциация по образование препоръчва не повече от десет минути домашна работа на вечер. А в някои квартали ( San Ramon Valley) е забранено даването на домашно през празничните дни, освен ако не е четене.:)

По интересното в статията са 20 причини, които трябва да убедят читателя, че даването на домашна работа по време на празници е лоша идея. В изброените двадесет точки има не само статистика, но и много свежи идеи и съвети за това как да се организира свободното време на децата.

1. Учениците на 21 век учат през цялото време.

Благодарение на Интернет, знанието е достъпно. То е на разположение на учащия през цялото време. Вместо да се дава домашно, у  учениците трябва да се провокира интерес към науката, така че те да могат самостоятелно да учат по теми, които са интересни за тях и със собствени темпове.

2. Големият обем домашна работа не води до повишаване на резултатите.

Ефектът от обемното домашно може да бъде доста отрицателен. През 1989, проучване  на Университета Дюк, което разглежда 120 изследвания, открива слаба връзка между постиженията  и домашното на учениците от начален етап  и само една умерена полза на учениците от среден етап. В  по-ново изследване, което се базира на  60 проучвания, изследователите от Duke U констатират, че от домашното има полза, но възлагането на прекомерни количества е контрапродуктивно. Проучването установява, че домашното е по-полезно за големите ученици, отколкото за първокласниците.Проучването е извършето от Харис Купър, водещ изследовател на домашното и автор на книгата „Битката с домашната работа: общи насоки за администратори, учители и родители“. Купър предполага, че учителите на по-малките ученици могат да възложат домашна работа за подобряване на умения за учене. Много учители не получават специално обучение на домашните. Купър предлага домашното  да бъде опростено и кратко, да включва семейството и да бъде съобразено със ученическите интереси.

3. Обучението в държави, в които се дава повече домашно, не превъзхождат по резултати, тези, в които се дава по-малко домашно.

Проучване  на Stanford установява, че в страни като Япония, Дания и Чехия, в които се дава по-малко домашно, резултатите на учениците надминават резултатите на учениците от страни с големи  домашна работа, като например Гърция, Тайланд и Иран. В действителност, Япония е създадена политика  „без домашна работа“, която позволява на малките ученици да прекарват повече време със семейството си и да имат време за лични интереси. Финландия, национален лидер в международните тестове, ограничава домашното в гимназията до половин час на вечер. Разбира се, има и други фактори, които не са взети под внимание в изследването, като например продължителност на учебния ден. Но само по себе си  е интересно да се види този проблем в  световен план.

4. Вместо домашно – четене за забавление.

Има хубави книги, които могат да бъдат прочетени през ваканцията. Трябва само да се създаде интерес към тях. Например, може да прочете в клас първата глава да някоя книга, която да ги заинтригува и да възложите да я дочетат през почивните дни. По-малките ученици могат да бъдат стимулирани с обещания за участие в драматизация и т.н.

5. Не давайте работни листа от порядъка на „Празнична заетост“ (Ваканционни книжки)

Повечето учени са съгласни, че „Празничната заетост“ слабо подобрява резултатите от обучението.  Най-добре е да не се възлагат пакети от работни листове, ако те с нищо няма да обогатят  обучението на учениците. Те само ще ви накарат да си изгубите ценно време безсмислена класификация и бумащина. Някои проучвания показват, че многото домашна работа може действително намали постиженията и да бъде пагубно. В действителност,  изследване от 2006 от Yankelovick  установило, че постиженията по четене са  намаляли, когато учениците били възложени прекалено много домашни.

6. Посещение на културно събитие.

Това предложение на автора е много интересно, защото то поставя родителя във водеща роля. Учителят да остави родителят да избере на какво културно събитие ще отведе детето си, което да бъде свързано с изучаваното в клас.

7. Най-важно през празниците е времето прекарано със семейството.

Даването на по-малко домашна работа дава възможност семейства да прекарват повече време заедно.Частни проучвания в Университета на Мичиган, показват, че времето със семейството е изключително важно за постиженията и поведението. Изследвания на семейното хранене, показват, че учениците, които традиционно вечерят със семейството  си имат по-добри академични  и поведенчески резултати. Може би това е само една корелация, но времето със семейството е безспорно важно за развитието на детето. Учениците прекарват по-голямата част от дните си в училище, докато родителите им са на работа. Какво помним от детството си? Нещата, които си спомняме от празниците са времето прекарано със семейството и приятелите, а не са задачите, които сме носели у дома.

8. Голямото домашно може да причини неудобство на ученици, които ще пътуват по празниците.

Празниците са един път на година. Това е времето, когато много семейства избират да пътуват, за да гостуват на далечни роднини. Авторът дава пример със спомен от своите ваканционни пътувания, когато му се е налагало да опакова купища от книги, за да ги пренесе до Испания. Това изобщо не го е забавлявало. „Пътуването само по себе си е една учебна дейност. Нека учениците се насладят на  своите пътувания.“ – пише авторът.

9. Децата се нуждаят от време, за да бъдат децата.

Статия в австралийския сайт  Happy Child,  „Каква е ролята на домашна работа: Проучване и реалност“  , разисква този въпрос и обяснява, че децата се нуждаят от неструктурирано време за игра. Домашна работа може да има отрицателно влияние върху ранните преживявания за учене. Да се предложи на учениците да използват почивката за физическа активност, като пързаляне с кънки или шейни, игри на вън с приятели. Това ще бъде стимул да преборят заседналия начин на живот

10. Някои образователни експерти препоръчват да не се дават никакви домашни задачи.

Etta Kralovec и John Buell, автори на   Краят на домашна работа: Как домашната работа разрушава семейство, откритията на децата и ограничава ученето , скандално предполага, че домашното може да бъде форма на проникване на семейния живот, и може да се увеличи процентът на отпадналите от училище в гимназиите. Авторите обвиняват домашна работа за увеличаване на разликите в успеваемостта, което се дължи на социално-икономическите различия в задълженията след училище.

Може ли домашното да бъде социално дефиринцирано, така че да създаде равни условия за самоподготовка? Как мислите?

11. Изпратете  писмо до родителите да не възлагат учебна работа на децата си. 

Добре е да се обясни на родителите, че коледните празници са време, в което могат да играят обучителни игри с децата си или да направят изделия на изкуството. „Ако родителите знаят, че умишлено не сте дали домашна работа през ваканцията, те може да прекарат повече време с децата си в творчески и приятни занимания.“ – твърди автора.

12. През празниците учениците могат да направят собствен проект.  

Учениците могат да използват това време, за да проучат теми от учебното съдържание, които ги интересуват и да направят собствени изследвания. Интересното и забавно учене, може да даде далеч по-смислен резултат  от назначеното домашно.

13. Посещение на музей.

Семействата могат да бъдат насърчени да посят изложба, музей или друго събитие, което ги интересува. Учителят може да направи списък с интересни събития, които могат да бъдат полезни за възпитанието и обучението на децата.

14. Насърчете учениците да участват като доброволци.

Учениците  могат да участват като доброволци в местната социална кухня. Доброволческите организации често са най-натовареното време на времето за почивка. Плюс това, учениците да научат много от опита при полагане  на общественополезен труд. Тези участия оставят у тях дълбок спомен.

15. Да измислят игра за класа.

Учениците могат да измислят забавна игра, която да играят в седмицата след ваканцията. Тази задача може да ангажира семейството по забавен начин.

16.Студентите могат да научат повече от  реалния свят.

Обучението не е само писане на хартия. Учителите трябва да вдъхновяват учениците, да търсят начини те да се учат от реалния свят.  Родителите мога да бъдат помолени да включват децата си активно в домашната работа. Ако родителите работят по време на ваканцията, те могат да вземат децата със себе си, за да могат те да проучат професиите.

17. Екскурзия.

Учениците научават много неща от природата.“Кажете на учениците, да излязат на излет и да споделят впечатленията си след това.“ – е следващата идея на автора. Те могат да наблюдават природни явления, за които да разкажат в клас или да предизвикат дискусия с поезия, която са написали по време на своето пребиваване сред природата.

18. Посещение на увеселителен парк.  

Увеселителни паркове са добро  място да се обяснят законите на физиката и математическата вероятност. Това посещение ще позволи на учениците да се замислят за реални последици от науката.

19. Децата се нуждаят от почивка!  

Всеки има нужда от психическо обезвъздушаване и празниците са най-доброто време за учениците да играят и да си починат от училище  Децата се нуждаят от цели десет часа сън и пълноценна почивка. Времето за почивка е време, в което учениците трябва психически да се отърсят   от училището. С много семейни излети и почивки по време на ваканцията, те ще се върнат на училище заредени.

20. Родителите и учениците не харесват празничното домашно.

„Ако искате родителите да ви подкрепят и да участват активно в живота на класа, даването на празнично домашно  не е добра идея“ – съветва ни авторът🙂.

Учениците също предпочитат да имат малко свободно време за себе си.  Един ученик създал Facebook страница, озаглавена „Защо учителите ни дават домашното за празника.“ Ако учениците знаят, че им даваме почивка по време на празниците могат да работят повече и по-усърдно след това.

снимки

Финалните думи от статията:

„Ако все още не сте убедени, че домашното по празниците е лоша идея,  проверете този  документ:  Делото срещу Домашната работа: Как Домашната работа наранява нашите деца и какво можем да направим срещу нея  от Сара Бенет и Нанси Калиш. Ако все още ВИ се случва да зададете за  някои празник домашно, поне следвайте някои насоки.

Американската  Национална асоциация Образование  препоръчва не повече от десет минути домашни занимания на вечер. Ако трябва да се възложат домашна работа се уверете, че тя е смислена и не отнемат от времето за семейството. И най-вече, не забравяйте да си спомните, какво помните от вашите празници през детството.Домашна работа най-вероятно не е част от тези спомени, нито пък трябва да бъде.Това са дни, които децата трябва да  играят навън и да прекарат със семейство си, за да им останат спомени за цял живот,  спомени точно толкова важни, колкото и училище.

Детството е едно мигване на  окото.“

Няма да крия, че съм съгласна с много от написаното в статията. Въпреки това, съм далеч от мисълта да отрека напълно смисъла на домашната работа и задачите през ваканцията. Несъмнено, празничните дни са време, което всички трябва да прекарваме със семейството си и да се отърсим от ежедневието. Всички практикуващи учители, обаче знаем, че след ваканцията на учениците им е нужно време, за да могат да влязат в ритъм. Моят опит (вече почти четвърт вековен) в училище, показва че ако домашното е било добре насочено, правилно структурирано и обмислено, то определено има ефект към адаптацията на децата в следваканционните дни. Идеята родителите да вземат участие в неговото изпълнение е чудесна, но не работи на всякъде. Също така мисля, че ваканционните книжки са особено полезни за малки ученици . 1., 2. клас. Когато задачите в тях са забавни, интригуващи и достъпни, децата ги изпълняват с удоволствие и старание. Това го твърдя не само като учител, но и като родител. Проектите и самостоятелните изследвания също са една чудесна идея, но … за да се стигне до нея е необходимо у децата предварително да бъдат изградени навици за самостоятелно учене, иначе … нещата се правят на две-на три в последния ден за отбиване на номера и работите са от вида – копи/пейс от Интернет.

Бих искала да получа обратна връзка относно мнението Ви за домашните и затова ще ви помоля да попълните анкетата: 

. Вашите отговори ще дадат картина за отношението към домашната работа в България. Ще се радвам, ако споделите и своите размисли относно ваканционните домашни.

Темата според мен е много важна , защото тя има отношение към развитието на децата и техните успехи.

Въвеждането на т.н. целодневно обучение пък я поставя на преден план и определено се нужда е от дискусия, която да определи нейното място, форма, съдържание и обем. Затова ще се радвам, ако я обсъдим по активно и ефективно🙂.

Благодаря Ви, че бяхте с мен!

Editing: Нещо интересно

3 thoughts on “Домашната работа и ваканциите

  1. Снимките са много сладки на децата само как се е хванало момченцето за главата как да не му помогне човек като го гледа как се е отчаяло че нещо не може да реши.Лично аз съм за домашните,които да се дават на децата у дома, така и самите родители ще видят как се справят децата и, а не само да недоволстват при някои родителски срещи. Не знаех, че във Финландия, национален лидер в международните тестове, ограничава домашното в гимназията до половин час на вечер. Но дори и половин час постоянно писане е доста добре.

  2. Pingback: За тези, които искат да знаят повече и за онези, които скучаят през ваканцията;) | vazovche

  3. Много навреме пускате този материал.От доста години не давам домашна работа през ваканциите.Свършвам си работата предварително,а ваканцията е да се почива.

Благодаря за посещението.

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s